الأربعاء، 11 مايو 2011

ترويقة

لكل من يهفو معي لجوابات حراجي القط
العامل في السد العالي
إلى زوجته فاطنة أحمد عبد الغفار
في جبلاية الفار
(1)


الجوهرة المصونة ..والدرة المكنونة

زوجتنا فاطنة أحمد عبد الغفار
يوصل ويسلم ليها
في منزلنا الكاين
في جبلاية الفار

أما بعد...

إذا كنت هاودت كسوفي على التأخير...

واللهيماكنت حا خط بيدي حرف ..

سامحيني يا فاطنة ف طولة الغيبة عليكم

وانا خجلان..خجلان..

واقولك يازوجتنا ..انا خجلان منكم..

من هنا للصبح

شهرين دلوقت..

من يوم ما عنيكي يا فاطنة ..

بلت شباك القطر..

لسوعتيّ بدمعك ضهريديّ..

لحضتهاقلت لك :

"قبل ماعوصل عتلاقي جوابي جي "

نهنهتي ..وقلتي لي بعتاب :

"النبي عارفاك كداب..

نساّي..وعتنسى أول ما عتنزل أسوان.."

ما عرفت ساعتها يامرتي أضحك والاّ ابكي..

ماعرفت ساعتها إذا كنت باعوز القطر يقف والاّ يوليّ..

حسيت بعنيكي الحيرانةيا فاطنة بتقوللي..

وتسكت..

وتقوللي..

حسيت -واليد بتخطفها يد الجدعان -

بالقلب في جوفي ما عارف ان كان بردان ..دفيان ..

والبت عزيزة ..والواد عيد ..قناديل في الجوف..زي ما بتضوي ..بتقيد..

................والقطر اتحرك.....

وقليبي بيتنقل من يد ...لإيد

والقطر بيصرخ ويدَوْدِوْ

اتدلدلت بوسطي من الشباك ...


(خدي بالك م الوِلْد..

راعي عزيزة..وعيد)

والقطر صرخ ورمح لكإنه داس على بصة نار ...

ولقطت ْ الحس قريب..قد ما كنتي بعيد:

(قلبي معاك يا حراجي هناك في أسوان..)

...................................

ورميت نفسي..وسط الجدعان..

وبكيت ..

وبلدنا اللي كنا بنمشيها في نص نهار ..

كان القطرف لحضة ..فاتها بمشوار ..

سامحيني يا فاطنة على التأخير..

ولو الورقة يابت الخال تكفيّ..

لأعبي لك بحر النيل والله بكفي ّ..

كلام..

وختاماًًليس ختام ..

بابعت لك

ليكي ولناس الجبلايةولبتي عزيزةوالواد عيد

ألف سلام
زوجك
لوسطى حراجي









ملحوظة:

إكتبي على المظروف..

أسوان..

زوجي الغالي..

لوسطى حراجي القط ..

العامل في السد العالي ..

هناك تعليقان (2):

  1. انا اعشق هذه الخطابات لما فيها من اشواق كتبت بقلم الفراق ولوعة اللقاء وبأسلوب بليغ جدا اشكر لكِ ذوقك الراقي في الانتقاء
    لولا


    ملحوظة تم تسجيل الشعر وتابعي ان شاء الله المدونة سأنزلها عن قريب واذا كنتي حابة يا ماما زيزي تنشريها كمان عندك وعندي هبعت لحضرتك اللينك لما تنزل وتنشريها هنا كمان

    ردحذف
  2. تسلم ايديكي يالولا وانا قلت اجرب جوابات حراجي القط لأني باحبها جداً ولي معاها ذكريات حلوة..

    وفي انتظار الشعر بصوتك الجميل..على فكرة ..ادخلي على اتمشى بين ضلوعي فيها حاجة حاتعجبك ..
    تحياتي وشكري

    ردحذف